Járművezetőképző szakoktató.
Ez a hivatalos megnevezés.
Hogy valaki oktatási tevékenységet végezzen, szakoktatónak kell lennie. Ehhez érettségivel kell rendelkeznie, és el kell végezni egy kb. 9 hónapos tanfolyamot, ami több mint 300 órából áll, és 20 vizsgán kell sikeresen teljesíteni.
Nem mérhető össze egy egyetemi diplomával, de már egy nívós OKJ-s képzéssel igen. Akinek sikerül, az Magyarország területén járművezetőképző oktatással foglalkozhat, akár tanteremben, akár műhelyben és akár járműben is, fullos végzettség esetén bármilyen kategóriában. Ráadásul egy belépőkapu, amin keresztül valaki pár év múlva autósiskolát nyithat, sőt még vizsgabiztosnak is elmehet.
De vajon mennyit ér az a munka, amit egy oktató nap, mint nap végez?
Sajnos nem könnyű kiszámolni azért, mert pont az előbb felsorolt tevékenységeknek más és más értéke van. Ezért emeljünk ki a rendszerből egy konkrét munkát - amiből a legtöbben vagyunk -, azaz a
személygépkocsi gyakorlati szakoktatót.
Sajnos még mindig nem könnyű a helyzet számítás ügyben, hiszen ehhez a tevékenységhez nem csak munkaerő kell, hanem felszerelés, technika is. Azaz egy személygépkocsi. Amelyet be kell szerezni, üzemeltetni kell, szerviz, biztosítás, autópályamatrica, parkolójegy, valamint a működtetéséhez napi szinten nem kevés üzemanyagra van szükség.
De hogy közelebb jussunk az igazsághoz, javaslom, hogy ezt most vegyük ki a rendszerből.
Mondjuk azt, hogy olyan autósiskolánál tevékenykedik az oktató, ahol a feneke alá tesznek minden járulékos kiadással egy személygépkocsit.
(Ha „civilek” is olvassák a cikket, akkor nekik elmondom, hogy valamikor úgy 30 éve ez még teljességgel elterjedt volt az országban. Azonban jelenleg az oktatók 90%-a saját járművet használ és menedzsel ebben a szakmában.)
Azonban még mindig lehet egy zavaró tényező:
Pont az említett saját autó kapcsán, és hogy a feladat idejét, helyét az oktató határozza meg, ezért a legtöbben nem alkalmazottként, hanem egyéni vállalkozóként űzik e mesterséget. Azaz a bevétel után maguk fizetik a költségeket és az összes járulékot.
De mivel ebben a cikkben arra a végső kérdésre keressük a választ, hogy mennyit ér egy oktató munkája, amolyan divatos megfogalmazást használva nettó értékben, ezért most hagyjuk az adót, járulékokat és egyéb bruttósító tételeket. Ha kijön a reális nettó kereslet, akkor abból úgyis vissza lehet számolni ezeket az elemeket.
Annyiból viszont könnyű a helyzet, hogy az oktatók általában tanítási órában dolgoznak, tehát nem szerencsés a havibér megállapítása, sokkal reálisabb az egy órára eső nettó juttatás meghatározása.
Bár! Azért azt ne felejtsük el, hogy maga a tanítási óra csak 50 percig tart, ugyanakkor arra is fel kell készülni, azt is elő kell készíteni, tehát ebben nem érdemes különbséget tenni.
Az is fontos szempont, hogy – legalábbis jelenleg – az oktatók bőven tudják teljesíteni a havi órakeretet, tehát nem kell azzal számolni, mint a taxisoknál, hogy jelentős guruló vagy állásidő lenne. És ilyesformán nem túl szerencsés egy magán nyelvtanárral sem összehasonlítani, aki ugyan 4-5 ezer forintot is elkérhet egy otthontartott óráért, de nem napi 8 órában tudja ezt az összeget megkeresni.
Úgyhogy a reális képhez azt javaslatom, hogy tekintsünk át, hogy
ma Magyarországon ki mennyit keres nettó összegben, átlag havi 180 órában.
Fogós kérdés, hogy milyen szakemberrel hasonlítsuk össze a gyakorlati oktatót?
Ami biztos:
Viszont ehhez a tevékenységhez nem kell
Nézzünk meg néhány szakmát, a fizetesek.hu oldalon közzétett 2015-ös havi átlagbéreket, illetve leosztva 180-al, hogy kijöjjön az óradíj is:
Telefonos operátor, aki annyiban hasonló, hogy egész nap ül, és hasonlóképpen be nem áll a szája, mint egy oktatónak.
162.000 forint, azaz 900 forint/óra
Autóvillamossági műszerész. Az autó miatt némileg rokonszakma, van valamennyi felelősség is, de emberekkel nem kell foglalkozni.
175.000 forint, azaz 970 forint/óra
Autóipari műszaki tervező, amihez viszont mérnöki végzettség kell.
370.000 forint, azaz 2050 forint/óra.
A kiemelt fizetésről híres banki szektorban, ahol viszont szinte minden álláshoz közgáz diploma szükséges, egy Bankkártya referensi fizetés (ami érettségivel is végezhető)
210.000 forint, azaz 1160 forint/óra
Nyilván nem összehasonlító, de ugyanennyit keres egy bányász vagy öntőmunkás is.
Biztonsági őr. Csak azért említem meg, mert ugyanúgy veszélyes üzem, felelősség kell, és valamennyire még egészségtelen is. Hihetetlenül hangzik, de
125.000 forint, azaz 700 forint/óra
További veszélyes szakmák:
Tűzoltó 197.000 forint, azaz 1100 forint/óra
Börtönőr 190.000 forint, azaz 1050 forint/óra
Rendőr 258.000 forint, azaz 1400 forint/óra
Technikusi átlagbérek 225.000 forint, azaz 1250 forint/óra
Bár pontosan nincs részletezve kik tartoznak ide, de
Oktatási szakemberek 305.000 forint, azaz 1700 forint/óra
És ha már oktatás, akkor nézzük a pedagógus juttatásokat, bár őket állambácsi fizeti:
Általános iskolai tanár 237.000 forint, azaz 1300 forint/óra
Középiskolai tanár 248.000 forint, azaz 1370 forint/óra
Iskolaigazgató-helyettes 287.000 forint, azaz 1600 forint/óra
A végére hagytam a rokonszakmákat, azokat akik a járművezetéssel kapcsolatban dolgoznak:
Autóbuszvezető 193.000 forint, azaz 1070 forint/óra
Kamionsofőr 238.000 forint, azaz 1320 forint/óra
Villamosvezető 242.000 forint, azaz 1350 forint/óra
Mozdonyvezető 331.000 forint, azaz 1840 forint/óra
A példák után álljon itt Magyarország átlagkeresete, amelyben minden szakma képviselteti magát, a gazdag bankároktól kezdve a minimálbéren dolgozó varrónőkig:
246.000 forint, azaz 1370 forint/óra
Egyetlen egy baj van a fenti számokkal, hogy ezek mind bruttó bérek, mi pedig a nettó, kézhezkapott, elkölthető jutatásra vagyunk kíváncsiak.
És bár a z adózás és járulékok levonása összegtől is függ, azaz nem lineáris, de ha kiindulunk az ország átlag 246.000 forintból, akkor ennek a nettó összege:
161.000 forint, azaz 895 forint/óra
Az írás elején található oktatással kapcsolatos hátrányok mérlegelése kapcsán én felkerekíteném ezt az összeget 1000 forint/órával. Ami visszafelé számolva 180.000 forint nettó, és 275.000 bruttó havi bérnek felel meg.
Azaz a reálisnak tartható oktatásért kapott jutatás egy személygépkocsi gyakorlati szakoktató esetében
nettó 1000 forint/óra
Innentől számoljuk visszafelé:
Annyi segítséget adok, hogy aki vállalkozásban végzi tevékenységét, annak nyilván erre még egyéb közterhek is rárakódnak. És bár némi eltérés lehet, hogy valaki KATA-s egyéni vállalkozó, vagy Kft. tulajdonos társ, de körülbelüli számítással kijelenthető, hogy 180 órára a havi bevételnek, a fent kikalkulált 1000 forintos nettó óradíjat figyelembe véve:
355.000 forint, órára levetítve 1960 forintnak kellene lennie.
Azaz ennyit kellene kapnia egy vállalkozó oktatónak a munkájáért cserébe ha a Magyarországi átlagkeresettel (+10%) megegyező összegnek megfelelő értékűnek tartja a munkáját.amely összegben természetesen nincs benne a jármű fenntartásának a költsége.
1960 forint/óra
Ugyanakkor ha valaki megkapja a garantált bérminimumot – bruttó 122000 forint – akkor a fenti számítás összes adatát figyelembe véve óránként
870 forint/óra bruttó vállalkozói juttatás
jogi szempontból nem támadható. Ráadásul a vállalkozókra nem is érvényes a munkatörvénykönyve minimálbérre vonatkozó passzusa.
Egy külön cikkben számoljuk ki a jármű üzemeltetésével kapcsolatos kakulációt.
0946
Januártól változik a Képzési Rendelet