Gondolatok a cikkből:
Nemcsak azért lesz drága a jogosítvány, mert egy-egy forgalmas városban körülbelül 45 óra alatt jön csak össze a minimális 580 kilométer, de azért is, mert nincs elég oktató.
Ahogy az olvasók irják még mindig rengeteg rendes, becsületes autósiskola és oktató van a piacon, de ez nem szenzáció, hiszen itt egy igen drága szolgáltatásról van szó és sajnos nem állíthatjuk, hogy csak az alkalmatlanok hagyták el a pályát. Ha a két problémát összeadjuk, tökéletes magyarázatot kapunk arra, hogy miért kell sokszor hónapokat, néha fél évet várnia egy tanulóvezetőnek, amíg a sikeres elméleti vizsga után végre autóba ülhet. Van azonban néhány további probléma is.
A levélírók közül sokan panaszkodnak, hogy az oktató nem vitte ki őket a városból, ezért araszolgatással pörögtek a pótórák.
Elvileg négy órát kéne lakott területen kívül vezetnie minden tanulónak, sőt, van két óra éjszakai vezetés is, de ezt nehéz ellenőrizni, ezért sokan akkor mennek ki először autóval a városból, amikor megkapják a jogosítványukat.
A látszólag profi nyilvántartással egyszerűen úgy lehet csalni, hogy nem írják be a vezetési órákat.
Ez kockázatos, és kell hozzá a tanuló együttműködése is, ráadásul ha oktatás közben balesetet okoznak, vagy szenvednek, a tanulót előállítják jogosulatlan vezetésért, az oktatót pedig mert átengedte a vezetést jogosulatlan személynek.
Vannak olyan nagyobb autósiskolák, amelyekben évi három-négyszáz tanuló végez, de átlagosan csak egy-két pótórát kell ehhez venniük.
Ezek az iskolák szinte kivétel nélkül Pest megyeiek, például Érden találhatók. Ugyanezeken a helyeken a szintén hivatalos vizsgasikerességi mutató hetven százalék fölötti, vagyis a tanulók több mint kétharmada elsőre átmegy, miközben az országos átlag valahol ötven százalék körül lehet. Hogy lehet ez? Pest megyében tehetségesebbek az oktatók és a tanulóvezetők, mint bárhol az országban? Most azoknak a jelentkezését várjuk, akik Pest megyében tanultak vezetni, és itt is vizsgáztak.
Egy soproni autósiskola elég karakán módon kiírja, hogy nála 4200 forint az alap óradíj, ott a pótóra is ennyibe kerül, így az oktatási és vizsgadíj 171 ezer forint, de ebben az összegben nem szerepelnek a kiegészítő költségek.
A túl olcsó alapórával nagyon gyakran jár feláras pótóra és ahogy az NKH táblázatát nézem, néha éppen ezeken a helyeken áll elő a minden második tanuló bukik jelenség.
0946
Januártól változik a Képzési Rendelet